Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-17, 09:35   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det viktig (for deg og generelt) å støtte nærbutikken?

... kommer for meg i kjølvannet av "Æ"-appen. Jeg synes det er helt hårreisende at næringsministeren oppfordrer til forbrukermakt når flere aktører mener at NorgesGruppen har for mye makt (nærmer seg monopol).

Men det til sides, hva tenker du er din "nærbutikk", og hva er viktig for deg når du handler:
- At butikken(e) kan være i nærområdet
- At butikken(e) fører produkter fra nærområdet
- At butikken(e) fører produkter som har en distriktsvennlig politikk (eks tine)
- At butikken(e) styrker næringslivet i ditt området (Rema1000 for Trondheim)
- At butikken(e) fører produkter som styrker næringslivet i ditt området (eks Lerum)

Eller er det bare innholdet som er viktig for deg? At handlekorgen kan fylles av etiske/eksotiske/økologiske/billige varer?

Selv synes jeg det blir et voldsomt kompleks bilde å forholde meg til som forbruker - hvor det ene ofte slår det andre i hjel. Og skulle forsåvidt ønske meg mindre forbrukermakt og mer politikermakt, men ...

Selv er jeg mest interessert i handlekorga slik sett. Viktig for meg å kjøpe norsk der jeg kan (kjøper jo ikke norske appelsiner) og økologisk (det siste er det bare 1/2 til 1 år siden jeg startet med). Kjøper lite halvfabrikata, det er en miks av at jeg vil vite hva jeg spiser, jeg synes det smaker best med mat som er laget fra grunnen av og bedre tid nå som ungene er større.