Vis enkelt innlegg
Gammel 29-06-07, 15:24   #40
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jøss. Da må de da være utrolig store filer? Vi ripper en gjennomsnittlig sang til 5-6 MB, og det er jo ikke even close. Jeg er ikke så lydnerdete, men jeg har mange venner som er det, og de gremmer seg over at vi setter på iTunes i stedet for vinylen når det er fest. Jada, som om ikke vinyl, promille, øl og betongbord er en strålende idé.

Lydnerder har stort sett mangelfulle kunnskaper om akustikk, elektronikk, fouriertransformasjoner og dobbeltblind testing. Hvis de tror CD eller vinyl gir bedre lyd på en fest enn gode mp3-filer, trenger nok å lære mer om de fleste av de emnene. (Det er klart vinyl er kulere, men som du er inne på: De gamle platene er ikke glade i øl.) Under gode lytteforhold vil man sikket fortsatt høre forskjell på mp3-filer og CD-audio, men forskjellen blir stadig mindre. De som sammenlignet mp3 med CD for 7 år siden, og tror det de hørte da fortsatt er like relevant kan man ignorere.

Harddiskplass og blanke DVD-plater er billig. Jeg ripper CDer til mp3 og FLAC. FLAC komprimerer ca. 50%, så en CD tar 200-350 Mb, mens i mp3 tar den 60-70Mb (stemmer godt med ditt tall). I FLAC er det altså plass til 10-15 CDer på en DVD (de koster ca kr 3,50 i topp kvalitet) og på en harddisk til under 1000 kroner er det plass til 1500 CDer. (For mp3 blir jo disse tallene 60 og 7000, altså omtrent ubegrensede mengder).

Jeg spiller bare mp3-filene. FLAC-filene er der ikke for å spille, men for at rippe-jobben skal være gjort en gang for alle. Begrensningen i mp3 er ikke lydkvaliteten ved avspilling slik mange later til å tro. Den er stort sett grei. Problemet er holdbarheten. Når du om 5 eller 10 år vil bruke et annet format (jeg lover at du vil), så kan ikke mp3 konverteres uten at det går kraftig ut over lydkvaliteten. FLAC inneholder derimot nøyaktig det samme som den originale CDen, så de kan konverteres til hva som helst uten ekstra tap. Og det er (og vil være) enkelt, raskt og greit å gjøre det.

Man kan laste ned musikk i FLAC fra Internett også, og lydkvaliteten er da altså like god som CD, så idéen om at ulovlig nedlasting går ut over kvaliteten er heller ikke særlig relevant lenger (har jeg hørt).

Samtidig er det er klart at de som går rundt og innbiller seg at det er forskjell på lyden gjennom forskjellige høyttaler- og signalkabler ikke vil høre på når jeg mener at mp3 og annen psykoakustisk lydkomprimering med kvalitetstap vanigvis er godt nok. (Jeg tror også at komprimering med tap snart vil være helt transparent, altså umulig å skille med dobeltblind testing). Men jeg tror jo ikke en gang på at dyre forsterkere låter bedre enn billige da.

Ben "audio heretic" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat