Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-16, 22:06   #36
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Labradoodle/Australian Cobberdog

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg er ikke erfaren med noe annet enn at jeg er vokst opp med mellomstor puddel som jeg elsker alt med.

Men jeg har prøvd å gjøre litt research på dette med cobberdog og labradoodle. Den australske cobberdog skal ikke være det samme som en labradoodle slik jeg har skjønt det. De skal være tett på å bli en rase slik at man skal vite hva man får. En labradoodle blander man en fin puddel med en fin labrador, eller noen generasjoner ned, og så får man som skrevet over en litt vilkårlig hund. Kronprinsparet har en labradoodle mener jeg. To venner av meg har også, og de er svært fornøyde. Hundene ser helt like ut.

Men det jeg leste om var altså ikke det samme. Jeg har funnet en link her som skriver noe av det samme. Jeg sitter på telefon. Så litt vanskelig. http://www.australian-cobberdog-club.com/ . . . Spørsmålet er om det man får i Norge er denne "ekte" Cobberdog noe sted, eller ei? Det har jeg ikke funnet helt ut av. Jeg har gjort litt research fordi jeg liker puddel og mannen labrador.

Det med at labradoodle/goldendoodle/cobberdog/altmuligpoo skal bli "egen" rase har blitt sagt heilt sidan starten, og det er altså begynt å bli ganske mange år sidan. Sannsynligheten for at dei nokongong vil bli ein godkjent rase i for eksempel NKK er temmelig lik null, det er blandingshundar. Men dei kan bli registrert i Nox-registeret og sikkert ein del andre stader som registrerer blandingshundar.

Cobberdog er labdradoodle, men dei har forsøkt å gjere det "på nytt" og har gitt det eit nytt navn fordi det kom fram at den "første typen" ikkje var så allergivennlig og perfekt som først sagt. Det kan godt vere dei avlar med ein bestemt plan i hovudet, men det kan godt vere at den planen i hovudsak er å tene mest mogleg pengar. I Norge har me f.eks. Drøbak Hundehotell som eg trur er dei som trykker ut mest labradoodle/cobberdog for tida, det er rein hundefabrikk som produserar kvalpar. Dei har -mange- kull i året, og det var dei som i si tid gav kvalp til kronprinsparet. Det har dei tent veldig mykje peng på.

Engasjert i tema, ja.

Når det er sagt så diggar eg blandingshundar. Og eg elskar omplasseringshundar med høgst ukjent opphav. Men unødvendig avling på (ikkje-helsesjekka) blandingar og å påstå at blandingane er så mykje betre enn dei (helsesjekka) reinrasa hundane er så teit. Det er nok hundar, og det er nok hunderasar.