Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?
I utgangspuntket er jeg enig med Glitterchick og de andre som ikke kunne tenke seg å kvitte seg med platene sine. Og jeg kjøper fortsatt både CDer og vinylplater.
Likevel er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre med dette. Jeg vil helst beholde platene, og vi har en del både på vinyl og CD. Men jeg spiller aldri en CD lenger: de jeg kjøper blir umiddelbart lagt på harddisk. Jeg tar digitale kopier, med backup, i full kvalitet som gjør at jeg kan gjenskape CDen eksakt. De blir avspilt fra iTunes eller iPod. Vinyl blir ikke mye spilt heller (men vi skal ommøblere, og da skal platespilleren få en plassering som er mer egnet til hyppig bruk). Det meste av musikken jeg har kjøpt i det siste er kun i mp3-format fra eMusic, så platesamlingen er klart på vikende front. Jeg syns ikke CD-plater ser veldig fine ut når de fyller veggen (i motsetning til bøker, tegneserier og LP-plater). De tar veldig mye plass, og samler stort sett støv. Dette taler jo for å kvitte seg med dem.
Men det fins flere argumenter for å beholde platene også: Jeg har sannsynligivs ikke mage til å selge CDene mine og bare beholde kopiene. Det er litt uklart om det faktsik er forbudt å gjøre det, men min magefølelse er uansett at det er moralsk tvilsomt. (Dette betyr absolutt ikke at jeg nødvendigvis har alltid har sterk motvilje mot å bryte loven om opphavsrett.)
Rent praktisk: Jeg skulle nylig sitere Lou Reed her på forumet, og prøvde først google for å finne teksten jeg trengte. Teksten jeg fant på nettet var feil. Men CD-heftet hadde hele teksten. (Det var også et fint bilde på forsiden, og en liste over hvem som spilte hva og navnet til andre som hadde vært med på å lage platen.) Skikkelig informasjon og bilder til plateutgivelser fins ikke på nettet. Hverken iTunes, Rate Your Music, CDDB, Musicbrainz, Wikipedia, Amazon eller de store plateselskapene har dette. Informasjonen er mangelfull og feil, og bildekvaliteten på omslagsbilder er alt for dårlig.
Noen har et følelsemessig og nostalgisk forhold til fysiske plater, andre ikke. Noen bryr seg om at bilder og informasjon til platene er tilgjengelig og av god kvalitet, andre ikke. Noen ignorerer top 40 og prøver å kjøpe musikk som fortsatt er verdt å høre på om 2 måneder (eller 20 år), andre ikke. Jeg antar at jeg er i mindretall og at de fleste er i "ikke"-gruppene, og de som er det kan jo trygt kvitte seg med CDene sine.
Jeg er nok redd for at jeg kommer til å pakke vekk de fleste av CDene mine etter hvert også. Men å kvitte seg helt med dem sitter nok langt inne.
Vinylsalget er visst på vei opp .
Ben "Will probably have to buy the White Album again at some point" Murphy
|