Sv: Er det nå man skal røre jordbær?
Ja, nå er en god tid å røre bær. Nå er bærene fine og billige.
- Skylle? Ja, det er viktig å skylle og rense godt.
- Dele i biter? Hvis du ikke liker store bær i de rørte bærene dine kan du gjøre det. Hvis du synes det er ekstra godt, lar du være å dele de (jeg deler ikke)
- Hvordan røre - med hva? Jeg bruker Kenwood'en. Det blir ganske fort passende konsistens. Du trenger ikke knivblad, bare et "blandeblad".
- Tilsette sukker? Hvor mye? Smak til. Jeg synes det er best når det ikke er for mye sukker (og mange med meg er enige, om man skal dømme utfra hvor mye de lesser på vaflene).
- Koke? Nei nei!
Om du vil, kan du ha i frysepulver. Jeg pleier ikke å ha det. Det gir litt tykkere konsistens (inneholder fortykningsmiddel) og litt lenger holdbarhet (har konserveringsmiddel). Her i huset blir hver boks stort sett spist opp ganske kjapt, så jeg føler ikke noe behov for å konservere. Og så synes jeg konsistensen blir passe bare ved å røre de. Men det er nok smak og behag. Bestemoren min bruker/brukte alltid fryserpulver. Hvis du vil bruke frysepulver, står det på pakken hvor mye du skal tilsette pr kg bær, og også hvor mye sukker de anbefaler (jeg synes de foreslår altfor mye, og ville halvert i første omgang).
Lykke til!
|