Sv: Det er et folkehelseproblem at folk tar tankene sine altfor alvorlig
Nå har jeg ikke hørt han snakke, men det høres ut som om han har et godt budskap i en morsom, tabloid innpakning.
Reglene hans om å ikke ta følelser alvorlig og sånn, er selvfølgelig mildt sagt en unyansert spissformulert greie - poenget er selvfølgelig å riste litt i folk og få fram et poeng. Men sånn rent generelt, er det å kjenne etter hvordan en reagerer på livet med de umiddelbare følelsene som oppstår (han der gir meg en kjip følelse, blir ikke med han hjem/ jeg føler meg alltid nedstemt etter samvær med den og den, tror jeg skal bruke tiden min annerledes/ jeg får vondt i magen av den situasjonen, dette er unødvendig stress jeg ikke trenger, tror jeg skal gjøre noe annet) etc, er å leve livet på fornuftig vis.
Poenget hans, regner jeg, med, er å ikke sylte seg ned i egne tanker og følelser og gå seg helt vill. Men man må være påskrudd, altså, ellers lever man livet som et ubevisst menneske - tut og kjør og full ignorering av egne tanker og følelser blir fort mye stanging i vegger og ukloke valg.
Det jeg tenker er det aller viktigste, i tråd med det budskapet han ser ut til å presentere, er å flytte en stor del av fokuset vekk fra seg selv og over på andre/annet. I forlengelsen av å slutte å kjenne etter sykdomstegn, tenker jeg det er like viktig når det gjelder annet; som å slutte å tenke veldig mye på hva andre tenker om en selv, legge opp liv og fritid etter hvordan en antar andre bedømmer en, granske kropp og hud i forandring og la sånt få alt for stor plass. Jeg har ikke tall å vifte med akkurat her og nå, men jeg har lest forskning som viser at folk som lever lenge og med god livskvalitet, er folk som har fokus på andre, som deltar aktivt i samfunnet rundt seg og bidrar på ulikt vis, etter evne og kapasitet og/eller som er genuint opptatt av andre folk og samfunnet.