Sv: Det er et folkehelseproblem at folk tar tankene sine altfor alvorlig
Sitat:
– Hva om hypokonderen øver på feil sykdom?
Folk som lytter til Wilhelmsens foredrag, ler mye. Ikke desto mindre tar han den litt pjuskete, tragikomiske hypokondrien på dypt alvor.– Hva sier du egentlig til pasientene dine?– Jeg er empatisk i starten. Og når jeg har vært empatisk en liten stund, spør jeg dem om holdninger.Det aller meste her i livet kan vi ikke gjøre noe med. Men hvordan vi forholder oss til det som skjer, bestemmer vi selv. Man kan ha opplevd mye fælt i fortiden, men det er for sent å endre på den.Jeg liker å snakke med folk om det de kan gjøre noe med. Holdninger kan du ta full kontroll på.– Hypokonderne er mer irrasjonelle enn andre. Hvorfor det?– De vil «være forberedt på det verste», eller «ikke bli tatt på sengen». Så øver de seg, kveld etter kveld, natt etter natt – på barneulykker, kreft og hjerteinfarkt. Men hva om de øver på feil sykdom?– Tenk om man øver veldig mye og lenge på kreft, kjøper inn tupé og greier, og så blir man lam! For en nedtur! Det var jo rullestol man skulle kjøpt inn da, ikke tupé! Han ler tørt.
Det frister jo å klippe inn hele artikkelen, men den er lang ...