Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-07, 14:53   #20
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jordbær og hygiene

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg kan ikke mye om dette, men jeg har forstått at varmtvann fra springen ikke er gunstig i forhold til det å fjerne bakterierdersom ikke det er snakk om fettflekker som inneholder bakterier. Varmtvann er gunstig når det skal fjernes fett (som kan inneholde bakterier), men når noe skal skylles har jeg hørt at det er bedre å bruke kaldt vann fordi bakterier trives bedre med varmtvann enn kaldt. Det spørs selvsagt hvilken temperatur vannet har. Er det det aller varmeste vannet fra springen og du har varmtvannsberederen innstilt på maksimalt kan det kanskje være annerledes?

Man skal jo ikke drikke varmtvann fra springen og jeg husker at helsesøster sa at det var bedre å varme opp kaldtvann enn å bruke varmtvann direkte fra springen på grunn av bakterievekst i varmtvannet.

Jeg er ingen ekspert på dette. Kanskje noen vet dette bedre?

De sykdomsfremkallende bakteriene det her er snakk om (tarmbakterier) trives aller best ved 37 grader, så det er nok ikke gunstig å skylle dem bort med lunka vann, eller varmtvann fra springen. Og varmtvann fra berederen skal man ikke drikke, både på grunn av bakterievekst og avleiringer/metaller fra rør og bereder.

:vurderer å vaske bærene i zalo: