Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-16, 11:06   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode grytebrød, oppskrifter ønskes!

Jeg har funnet en oppskrift som ikke skal brettes og ikke skal etterheves. Kun lang forheving over natten. Alle melsorter funker, men jeg baker bare grovbrød. :sunnelinje:

Jeg bruker minimum 300 gram fint hvetemel. Ellers går det i grovmalt fullkornshvete (type 100 gr), Fibramel (100 gram), rugmel, havremel, havregryn, byggmel og linfrø og ferdigblandede frøposer laget for bakst. Ca 2 små ts tørrgjør, 3 ts salt og alltid 1 kg mel til sammen. Da trenger man 8 dl kaldt vann til blandingen. Ingen olje i bunn, kun litt hvetemel. Hev i minst 12 timer.

Forvarm ovnen på 225 grader.
Sett inn gryte uten lokk uten deig i 30 min.
Sett inn gryte med deig og lokk i 45 minutter
senk temp til litt under 200 grader, ta av lokk, stek videre i 15 min.

Jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskriften: http://heiamat.no/2013/11/07/eltefritt-grytebrod/

Sist redigert av Karamell : 13-04-16 kl 11:18.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat