Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-15, 17:13   #25
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Steke ribbe over natten?

Jeg stekte på 100 grader, og satte inn ribba når jeg dro på jobb tidlig julaften. Den ble perfekt til middag klokka 17. Jeg måtte dra på jobb halv sju, så derfor brukte jeg 100 grader og ikke 120 grader som i denne bloggen. http://hobbykokken.no/2014/12/20/juleribbe/

I år sparte jeg ikke på saltet. Jeg la ribba med svoren ned på en seng av grovt havsalt. Rundt 2 cm tykt. Hadde også godt med salt over og på kantene, og timian, rosmarin, pepper og en ss sukker. Dette gjorde jeg 22/12.

Vasket godt av saltet i rennende vann, og krydret ikke mer før steking. Jeg har hatt julegjester i mange år, og fått skryt for ribba før, men i år var det 100% enighet i at dette var den beste. Og folk åt som aldri før.

Jeg har gnidd inn med salt og pepper to dager før steking å årevis. Men det har vært kanskje 1 ss salt på en ribbe. Styrt fælt med å dampe svoren, dekke med folie, snu og herje. Dette er mye lettere, og bedre.

Masse salt på, stek lenge på svak varme, og la ribba ligge med svoren opp hele tiden uten å snu den var det som ble en suksess.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat