Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-15, 18:35   #15
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anskaffe katt, hva bør vi tenke på?

[

Jeg lurer blant annet på følgende:
1. Hva slags "rase" egner seg bra med små barn og ikke veldig lett tilgjengelige uteområder? Vi har to Maine Coon. De er supersosiale og veldig barnevennlige. Store majestetiske gaupekatter. Størstemann er over 8 kg og vokser fortsatt

2. Hvordan plukker vi ut en katt som er smart nok til å holde seg unna veien og tøff nok til å gå et stykke tett på andre hus for å komme seg til gode uteområder? Det vet jeg ikke. Vi bor også lite gunstig til ift. uteområder, så våre er innekatter som luftes i hagen. Liker å være ute med langline under oppsyn, men går ikke tur med dem.

3. Hvilken betydning har kjønn? Katten skal selvfølgelig kastreres/sterilisere.
Jeg har bare hatt hannkatter

4. Kort eller lang pels? Våre er langhåret med fantastisk flott pels

5. Hvor lett er det å få katten renslig på kasse, og er dokasse noe vi må ha også når katten er voksen? Våre har vært 100% renslige når vi har fått dem. Siden våre er inne så går de jo bare på kasse

6. Har katten en fast soveplass? Hvor? Nei, de sover overalt. (Inkludert i sengene

7. Hvor mye jobb er det med katt kontra mengden kos den gir? (mat, stell, dokasse, røyting..)Jeg er overrasket over hvor mye glede vi har av kattene. Siden de bare er inne så er de jo sammen med oss hele tiden. De er der det skjer hele tiden. Utrolig sosiale og veldig nysgjerrige. Jeg synes det er veldig lite arbeid. Jeg ønsket meg egentlig hund, men store katter ble ett kompromiss. Mye glede og lite jobb.

8. Hvor små barn kan lære seg å behandle katten pent?Vi har 8 åringer og det går helt fint. Lillesøster er litt for ivrig på å ville bære dem.

9. Hvilke regler bør vi innføre for katten, og for barn og katt? Bør den få gå i hele huset? Ha et fast sted den kan få være i fred? Annet? Viktigste er at katter som sover ikke skal vekkes tror jeg

10. Hvis vi få oss kattunge på 12 uker, hvor fort kan den være alene hjemme mens vi er på jobb? Tre-fire dager? Kan evt. være på ett begrenset område i starten med dokasse og mat

11. Bør vi vurdere to katter for at de skal ha selskap, eller holder det med én? De har veldig glede av hverandre

Andre ting vi bør tenke på?[/quote]

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat