Vis enkelt innlegg
Gammel 03-11-15, 08:55   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har som de andre her ikke oppfattet det som et ord for bunadstilvirkere, men som noen med sterke meninger om bunad.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De som har utdannelse innen en felt har gjerne sterke meninger om hva som er tradisjonene innen sitt yrke og det er ikke alltid kun "tante Olaga" som har meninger om hvordan en bunad skal bæres. Jeg har ofte inntrykk av at folk kommer snurt ut fra en husflidsbutikk hvor man har d.eks. spurt - "Kan jeg ha rosa skjorte istedenfor hvit" - og fått en forklaring på hva som er tradisjonen - vips så var den ansatte oppnevnt som Bunadspoliti.

Dette er jeg enig med deg i. Men jeg må også innrømme at jeg syns Husfliden og andre gjør det veldig vanskelig for selv med endel interne stridigheter og meninger som ikke går på hva som kan brukes til bunad (der oppfatter jeg dem ganske runde i kantene, faktisk), men hvem som har lov til å selge hva, tilbakeholding av informasjon etc. Det er et system som er vanskelig å forstå.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg oppfatter Bunadspoliti som et nedsettende og en måte å "latterliggjøre" folk på.

Det er det absolutt, og jeg syns vel snakket om "bunadspolitiet" (eller ammepolitiet) er større enn det faktiske problemet med slike forståsegpåere. Som deg syns jeg folk som snurter over bunadspoliti ofte har bunadsønsker som de har fått en streit forklaring på at ikke er innen tradisjonen, og dermed mener seg nektet å gå med noe.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 03-11-15 kl 09:23. Årsak: språkvask
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat