Vis enkelt innlegg
Gammel 17-10-15, 14:31   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på suksessterte?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Denne bruker jeg. Kjempegod.

5 eggehviter
250 g melis
150 g malte mandler

5 eggeplommer
125 g sukker
1 dl fløte
1 ts vaniljesukker
150 g smør

Stivpisk eggehvitene. Pisk gradvis inn melisen og vend til slutt inn mandler. Hell i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i ca 20 minutter.

Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en gryte og varm under svak varme til kremen tykner. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Bre halvparten av kremen mellom kakebunnene og den andre halvparten oppå.
(Jeg liker å dele kremen i to og blande 50 g smeltet sjokolade i den ene halvdelen så har jeg sjokoladekremen mellom bunnene og den gule kremen oppå. Det er også godt å drysse Daimkuler på toppen av kaken.)

Så smøret skal ikke smeltes eller noe? Skal bare piske det inn?