Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-06, 19:52   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.203
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Er det riktig at felleskapet skal ta regningen når folk spiser, drikker og røyker på seg sykdom?

For å si det kort: Ja!

Det mener jeg prinsipielt, fordi jeg mener fellesskapet skal hjelpe dem som trenger det, uavhengig av hvor stor skyld de selv har for at de trenger det. Helsevesenet skal være tilgjengelig for alle. Pådrar man seg en kjønnssykdom, skal man ha behandling selv om man kunne unngått sykdommen ved å bruke kondom. Får man brukket nesen i en slåsskamp, skal man ha legehjelp selv om man har skyld i at slåsskampen startet. For ikke å snakke om narkomane - de skal selvsagt ha krav på helsetjenester de også.

(En av grunnene til at jeg mener dette er jo også at det psykiske kan være en stor del av "problemet", og det ville være veldig urimelig for meg om folk med psykiske lidelser skulle gjøres økonomisk ansvarlig for følgene av lidelsene sine. Men generelt mener jeg også at man har krav på hjelp selv om man er, eller oppfører seg, teit.)

Men jeg mener det også fordi det vil være aldeles umulig, i praksis, å innføre et system der man selv må betale for "selvpåført" skade. For eksempel vil det sjelden være entydig årsakssammenheng mellom livsstil eller annen selvstyrt handling på den ene siden, og sykdom/lidelse på den andre. Noen sykdommer er det større risiko for å få dersom man røyker, men noen ikkerøykere får dem jo også. Hvis en røyker får en slik sykdom, hvordan skal man kunne bevise at vedkommende ikke ville fått den dersom h*n ikke hadde røkt? Mye riktigere, i så fall, å avgiftsbelegge tobakken slik at prisen fordeles ut over alle dem som røyker.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat