Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-15, 09:34   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende passivitet i språket, uttrykk for ansvarsfraskrivelse eller bare en t

Jeg bruker det stort sett i tilfeller der jeg er ambivalent/negativ til det jeg beskriver. Typ: "der gikk jeg visst på en lyktestolpe".

I de tilfeller der noen bruker det for å beskrive noe positivt, så oppfatter jeg det enten er en form for kokettering ("der fikk jeg visst jobben jeg har søkt på, i konkurranse med 200 andre søkere") eller at man ikke ønsker å fremstå som skrytete, samtidig som man har lyst til å fortelle noe man syns er dritkult, men som andre kan oppfatte som litt klysete ("der kom visst Teslaen vi bestilte for ni måneder siden").

Hadde jeg brått kjøpt et hus/byttet jobb/fått meg hund, uten at det var planlagt, og endringen omtrent skjedde over natten, så ville jeg glatt kunne ha brukt passiven: "Oi, der kjøpte vi visst et hus, uten at vi egentlig hadde tenkt å flytte.", "Heh, jeg skal visst begynne i ny jobb om to dager; headhuntet i går, jobben sa ja til å slippe meg med en gang." eller "Plutselig ble vi visst fem i familien. I går møtte vi Fido helt tilfeldig, nå har han flyttet inn". Selv om valget er aktivt og resultatet positivt, så kan man jo samtidig føle seg litt overrumplet av livet.


Sist redigert av Gaia : 07-08-15 kl 09:43. Årsak: Behov for litt presisering.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat