Sv: Feilmedisinering - kontroll?
På apotek er det ikke krav om dobbelkontroll, men det er krav om at alle legemidler er ekspedert av farmasøyt. Dvs, at hvis jeg ekspederer din resept, så opplever du ikke at jeg spør andre om en ekstra kontroll (hvis jeg da ikke er usikker og trenger å konsultere med kollegaer, selvsagt).
Hvis du ekspederes av en apotektekniker, vil denne alltid få en kontroll av farmasøyt. Denne gjøres manuelt på papirresepter og elektronisk på e-resept (dvs at du kanskje ikke "ser" at jeg har tatt den farmasifaglige kontrollen på legemidlene før du får de med deg.
I apotekenes system er det strekkodekontroll av alle legemidler, slik at når vi leter i historikken, er vi sikre på at det som er levert ut er det vi ser på skjermen. Dette var en feilkilde tidligere, da vi kun brukte visuell kontroll, og som noen tidligere her sa; ofte så ser vi rett og slett det vi forventer (eller vil) se.
Jeg har undervist sykepleiere og hjelpepleiere i farmakologi og medikamentregning, og jeg er veldig tilhenger av gode systemer i alle ledd for å minimere feil. Underveis var det også tydelig at dette var fag som veldig mange av studentene synes var vanskelige og flere ga uttrykk for at de "gruet" på forhånd, både til undervisningen og å bruke kunnskapen i praksis.
I dagens legemiddelverden med mange like legemiddelnavn, virkestoffnavn og mange generika, er det fort gjort å ikke få med seg hele legemiddelets navn, men bare huske at det var noe som begynte på "me.." og sluttet på "...am". Jeg er svært glad for elektroniske resepter sånn sett, for den øvelsen måtte jeg tidligere gjøre flere ganger daglig når vi primært jobbet med papirresepter håndskrevet av leger. I dag møter jeg oftest utfordringen på ordinasjonskort til multidose, hvor legene (fastleger og spesialister) har skrevet endringer for hånd. Blir en del telefoner av sånt.