Sv: Game of Thrones
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det er så lenge siden jeg leste den at jeg husker ikke detaljene. Men:
Det er mye som tyder på at det ikke stemmer at Ned er faren til Jon, både fordi det passer dårlig med Ned, slik han er fremstilt, og fordi han nekter å si noe til Jon om "moren" hans. Ned er skrevet som en god far og ektemann, og det passer dårlig inn at han skal ha kommet med en sønn og så ikke villet fortelle hverken Cat eller Jon selv hva som er historien.
Samtidig sies det eksplisitt at Jon ligner mest på Arya av søsknene, mener jeg, og et annet sted at Arya ligner på Lyanna, så det er Stark-familielikhet ute og går. Spesifikt er det likhet til Lyanna det er snakk om.
Og når Ned minnes søsterens død, er det vage ord om roser og blod; den offisielle historien er vel at hun døde etter å ha blitt voldtatt av Rhaegar, men slik jeg leste minnene hans, lignet det mer på barsel, og at hun døde etter å ha født et barn. Han er også veldig opptatt av at han lovet henne noe veldig viktig på dødsleiet. Jeg tenkte meg at han lovet henne både å ta seg av Jon og å ikke fortelle noen hvem han er sønn av - det passer veldig godt med hvordan han forholder seg til Jon, selv om det selvsagt ikke er noe "bevis".
Han tenker også at han holdt løftet sitt, og det kostet ham dyrt. Og uttrykket "bed of blood" brukes som betegnelse for barsel i en annen sammenheng (Daenerys).