Sv: Gode, langtidshevede grovbrød
Opprinnelig lagt inn av Magica, her.
Nei. Spørs litt hvor stor gryte du har. Jeg har en "vanlig" størrelse, og en DIGER. På den vanlige bruker jeg en deig av 4 dl vann og 500 g mel. På den digre så dobler jeg, altså 8 dl vann og 1 kg mel.
Jeg setter deigen kvelden før. Bare hvetemel blir deilig loff. Jeg kjøper ofte den der "mel til grovbakst" og bruker 300g av den og 700 g hvetemel. Pluss salt, og 1 ts tørrgjær, kaldt vann. Bare rør i hop med slikkepott, hiv over et håndkle. Stå over natta. Dra litt i deigen med slikkepotten og la den etterheve litt, f.eks mens ovnen blir varm.
Rist nederst i ovnen, gryta inni kald ovn, 275 grader, når ovnen er varm, tøm deigen oppi gryta, ha på lokk - steik i 30 minutter. Ta av lokk og skru ned til 225 grader, steik 15 min til.
Hvis du er bekymra for om deigen skal sette seg fast, så kan du ha litt mel, eller solsikke-kjerner i bunnen av gryta. Det pleier ikke være et problem altså.
Prøv! Du vil oppleve et kjempeluftig brød som er supersaftig!!
Jeg synes sånne grytebrød er kjempegode, men at de må spises instant. Dvs at jeg synes ikke det funker som hverdagsbrød for en stor familie som vil bake opp store porsjoner.
|