Sv: Hjelp - huset flyter av rot
Min erfaring er at det går lettere å kaste når man først har kommet seg igang. Jeg har heller ikke opplevd å ha savnet noe som helst jeg har kastet eller gitt bort. Det er også lurt å starte på et lite område fremfor å prøve å takle alt på en gang, så start med det ene skapet og gjør deg ferdig med det.
Ellers er det lurt å begynne å tenke igjennom det man kjøper. Der sliter jeg litt, men har blitt flinkere. Og tenke igjennom om ting faktisk kommer til å bli brukt igjen før man legger det i skap, skuffer eller kjeller. Vi tømte kjelleren for masse masse greier som aldri kom til å bli brukt igjen, men som var så lett å bare sette der. Som stygt 80-talls servise som vi fikk av familie når vi var 20 og skulle flytte i leilighet for første gang. Eneste grunnen til at det sto der var jo at det var lettere å sette det der enn å kjøre for å gi det bort. Men det måtte jo gjøres til slutt uansett. Jeg har også hivd masse skolebøker fra ungene som ikke hadde noe minneverdi, men som bare ble lagt i et skap når de kom hjem med dem etter skoleferien. Sånt er egentlig best å bare hive i papirkontaineren med en gang.
|