Tråd: Høner
Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-15, 20:18   #86
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høner

Kommer litt sent inn i tråden ser jeg. Kan ikke se for meg å ikke ha tuppene mine. Har bare ca 20 nå, pleier å ha litt flere. Jeg kjøper kraftfor til dem, og skjellsand. De har ikke eget sandbad noe sted, de pleier å "mølle seg" som jeg sier i luftegården når det er tørt, eller andre mer eller mindre egnede plasser de velger seg ut. Luftegården deres er stor, men de får gå fritt ute så godt som hver dag. Blir litt møkk, men de koser seg sånn. Mine får omtrent alt av matrester, både kjøtt, fisk, ost osv. Veldig grei måte å bli kvitt matavfall på. De skal visst ikke ha potetskrell (mine spiser det ikke, det ble prøvd av en feiltakelse). De blir fort tamme, og selv om alle kanskje ligger i buskene og koser seg og ikke en høne synes, spretter de frem fra alle kanter når jeg roper "tuppa tuppa!". Og kommer løpende så fort de bare kan.

Ellers har jeg ymse raser for utseendets skyld, noen for eggfargens skyld (har høner som legger lysegrønne og militærgrønne egg) og også noen få av vanlig industrihybrid, rett og slett for å ha nok egg. Rasehønene svikter litt i eggleveransen på vinteren og når (hvis) de vil ligge klukk.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat