Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-15, 15:45   #8
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg ønsker tips: cøliaki og barn

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, dette har jeg tenkt på mens jeg øver meg på å orientere meg i påvente av endelig diagnose. Det er jo greit når det står "hvetemel" eller "rugmel" på varedeklarasjonen - men gjemmer gluten seg i mer kryptiske ord også?

Gluten kan være gjemt i kryptiske ord, men man lærer raskt. Man må også være bevisst på at hvis det står "kan inneholde spor av hvete" så er ikke det det samme som "spor av gluten". Jeg tror det er en felle man lett kan gå i, varen kan inneholde gluten, f.eks gjemt i maltekstrakt ...

Jeg har oppdaget at overraskende mange matvarer er glutenfrie, men jeg har også blitt overrasket over enkelte matvarer som faktisk inneholder gluten. Man må finlese ingredienslista på alt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat