Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-07, 13:10   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye av barnas matvaner er medfødt, og hva er tillært?

Jeg tror at smaken og appetitten er medfødt, men hva man er vant til er selvsagt tillært.

Altså - noen liker bare rett og slett ikke fiskeboller, og det tror jeg er medfødt. Men hvilke VANER man får er tillært. I vaner legger jeg da f.eks. om man er vant med å spise frokost med en gang man står opp, hvor mange måltider pr. dag, og litt om når tid på dagen man spiser middag, osv.

Vaner er f.eks. at man spiser "brødmat" til frokost, mens medfødt er at man ikke liker leverpostei.

Likevel må jeg si at jeg tror det er lite man kan "lære" barna sine varig. Når de blir større så blir de mer selvstendige og velger selv både hva de spiser og hva de liker, og om de har aldri så gode vaner hjemmefra så kan det godt hende at de på ungdomsskolen begynner å kaste matpakka og spise skolebrød og cola til lunsj likevel. Da er det "tillært" fra miljøet rundt en, som på det tidspunktet er viktigere enn foreldrene når det gjelder påvirkningskraft.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat