Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-06, 23:04   #27
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Mat og skam (gammelt NM-innlegg)

Hmmm...
Jeg har i grunn mange tanker om temaet overvekt.
Ja, jeg er overvektig. Har ikke alltid vært det, men nesten. Det begynte på ungdomsskolen egentlig. Og jeg vet at mat var noe jeg brukte for å komme ut av en ensomhetsfølelse. Og det er klart at det gikk den gale veien med vekta da..... I tillegg spiste jeg uregelmessig, og ødela stoffskiftet mitt.

Da jeg ble gravid med førstemann tok det helt av. Enda jeg spydde i flere mndr, gikk vekta opp til tresifret, og det er mye når en ikke er høyere enn meg. Jeg hsuker at jeg gledet meg til å amme. Alle sa jo at det å amme fikk en til å gå ned . Yeah right!
Men da jeg sluttet å amme, da begynte jeg å gå ned. Og da bestemte jeg meg for at nå var det slutt. Jeg trente hver dag, spiste forholdsvis sunt, hvertfall til faste tider, og gikk ned - 25 kilo faktisk. Og jeg var stolt va det. Og det var mange som kommenterte det, og neon sa til og med at jeg ikke måtte la slamkingen gå til hodet på meg , så jeg bikket over......
Men så kom graviditet nr 2. Og alle de som hadde kommentert vekten min positivt kom med utbrudd a la Hva skjer? Du var jo så flink? For jeg la på meg igjen. 22 kilo opp, de kiloene jeg hadde vært så stolt av å miste. Selv om jeg prøvde å holde meg, gikk vekten likevel bare oppover. Og nå etterpå, er kiloene liksom satt seg fast.
Men jeg fikk hjelp av legen min. Slankepiller. Jaja.... Og så gikk det en liten djevel i meg her etter sommerfreien. Neimen om jeg skulle gjøre meg avhengig av slankepiller. Så jeg sluttet med dem , og tok meg selv i nakken. Jeg ser at hemmeligheten til en frisk kropp - ikke nødvendigvis mager - er et riktig kosthold og bevegelse.
For selv om jeg veier mange kilo mer enn jeg burde ut i fra verdens kroppsbilde, så er jeg frisk. Ja, utenom stoffskiftet da, for det er ødelagt for alltid. Men jeg har ikke høyt blodtrykk eller høyt kolesterol eller hva det måtte være som mange tror overvektige lider av.

Og selv om jeg sliter med vekten, og faktisk gjør så godt jeg kan her, så vil jeg alltid ha følelsen av at folk kikker ekstra i min handlekurv for å kunne finne en grunn til at jeg ikke er en str 36. At de alltid vil gi meg et skjevt blikk dersom jeg skulle befinne meg ved disken hos MacDonalds.

Fordi sånn er folk. Og det tror jge ikke vi kan gjøre noe med. Annet enn å heve oss over det.

Det finnes mange grunner til overvekt.....

Og detet ble helt sikkert mye rot på en søndag kveld, men jeg håper at noen tok essensen...