Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage
Vi har bevisst bytta til kommunal barnehage fra en privat, fordi vi opplevde den private som "industri". Vi hadde eldstemann der et par måneder, og han hadde ofte full bleie ved henting, satt aleine i vogna når jeg kom enten klokka var 14 eller 16, ("han var så sliten"), det gikk rykter om dårlig miljø blant de ansatte, jeg hørte flere historier om unger som satt uten tilsyn og i det hele tatt. Det er en privat her som skal være bra også, men der er det håpløst å få plass. Vår kommunale barnehage har ikke god råd, men har vært i drift lenge og har godt innarbeida rutiner og tradisjoner, samtidig som det kommer inn nye, unge ansatte med nye ideer, det er trygt, det er fokus på lek og læring og kommunikasjon rundt dette ut til foreldrene er bedre, uteområdet er fantastisk og slitne småunger får et fang å sitte på. Det har vel ikke nødvendigvis noe med eierskap å gjøre, heller at den har vært i sammenhengende drift i over 30 år.
Jeg har inntrykk av at en viktig grunn til at folk velger den private vi ikke liker er åpningstid. Jobber man utenfor bygda, så kommer det godt med, den vi har ungene i fungerer ikke om begge foreldre pendler, eller om man er aleine og ikke har hjelp til henting. Det har helt klart sammenheng med utdanningsnivå også, det er begrensa med jobber til høyt utdannede her.