Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag
Opprinnelig lagt inn av millact, her.
Jeg er helt sikker på at jeg brukte mye mer enn 2 timer hver dag på vgs på leksene. Husker at jeg satt mange fredager med neste ukes tysklekse for å være på forskudd. Helgene ble også tatt i bruk når det var prøver. Dette er da ganske vanlig?
Ja, jeg oppfattet det også sånn, men jeg tror vi kan konkludere med at dette er veldig ulikt fra miljø til miljø, jeg vet jo det varierte fra gjeng til gjeng den gangen også. Stilene var tidkrevende, de tar mindre tid nå fordi de i større grad gjøres på skolen for å være sikker på at eleven skriver den selv.
Helt uavhengig av personlig erfaring, mener jeg imidlertid at man på videregående bør være klar for å legge ned minst 2 timer hver dag ved behov, og regne med at det kan være mer for eksempel ved prøver. Det betyr ikke at jeg mener man skal sitte 2 timer dersom behovet ikke er der selvfølgelig, men jeg synes ikke en halvtime forberedelse/etterarbeid per fag per dag fremstår spesielt urimelig for en elev som selv har valgt studieforberedende linje.
|