Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag
Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.
Selv reagerer jeg mest på mengde, innhold og nivå. Vår førsteklassing har "lært" 20 bokstaver nå, har med en ny bok hjem hver uke som skal lese 2-3 ganger hver eneste dag, masse engelsklekser, mattelekser og ulike temalekser, begreper og fremmedord, som skal forstås, brukes og snakkes om.
Nivået er etter min mening altfor høyt, og det det stopper ikke på progresjonen fremover har jeg hørt. Jeg mener at hvis ikke foreldrene er meget påpasselige med at ungene deres bevarer lærelysten og klarer å passe på at de får nok hvile til å orke alt dette, kan det gå veldig galt. Vi har en sønn som blir veldig lett sliten og stressa hvis han får for mange oppgaver og aktiviteter. For å klare alt leksepresset samtidig med alle de nye inntrykkene en skolehverdag gir han, er vi nødt til å sette av hele helgen til lekser. Dvs, effektiv tid er ca 2-3 timer, men iom at han trenger utrolig mange pauser, mat og motivering underveis, bruker han sinnsykt mye av fritiden sin.
Jeg mener at dette spiser altfor me av den tiden han kunne brukt på å være med de få vennene sine og leke, noe jeg ser på som er ekstremt viktig for barn i hans alder. Leking er ekstremt viktig læring! Det er viktig å få tid til det! Og også ro og hvile.
Hvordan ser ukeplanen ut da?
Min 1. klassing har også med seg ny bok hjem hver uke. Den skal også leses hver dag.