Vis enkelt innlegg
Gammel 16-11-14, 10:27   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvis en av mine elever sliter med å få gjort unna lekser en periode, av en eller annen grunn, så er det ikke noe problem for meg å si at man kan gjøre litt mindre en periode. Jeg vil tro at de aller fleste lærere sier at det er greit at man gjør litt midre av leksene hvis det er for vanskelig. Det er jo en del av det å tilpasse opplæringen? Eller er jeg bare naiv når jeg tror det? Jeg har aldri opplevd at det har vært noe problem på den skolen jeg jobber. Så lenge vi vet hva som er årsaken, så tilpasser vi. Vi har også ganske mange som har tilpassede arbeidsplaner. På mine to klasser så er det 3-4 stk pr klasse som har tilpassede arbeidsplaner, med mindre lekser. (Ungdomskole)

Men det er nå engang sånn at en tilpasset arbeidsplan innebærer at de ikke lærer det de skulle ha lært dersom de skal ha brukbar mulighet til å komme ut av skolen med et resultat som gjør at de har valgmuligheter siden. Endel elever skjønner man at må ha tilpasset læring på det nivået, men endel elever har mulighet til å lære seg det de skal dersom bare forholdene legges til rette, enten med undervisning i mindre grupper eller annerledes undervisning eller rett og slett mer tidsbruk. Jeg er ikke villig til å la ett av mine barn få en plan med lavere ambisjonsnivå enn røkla bare fordi ting tar ekstra tid. Men jeg må si at jeg da fruster litt over at det er lagt opp til såpass mye læring hjemme. For det blir surt av det. Repetisjon og pugg - helt fint. Læring hjemme - ikke greit. Tenker jeg. Skolen er egentlig ikke bra nok før den greier å tilpasse undervisningen på en slik måte at alle som har muligheten til å henge på hvis forholdene legges til rette faktisk greier å lære det de skal på skolen. Tilpasning i form av lavere krav kan være viktig for noen, men det håper jeg ikke man tyr til før det er åpenbart at eleven ikke kan greie å komme ut av skolen med brukbart resultat til slutt. For grunnskolen er ferdig etter 10 år uansett hva man har lært.