Tråd: Synonymer
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-14, 10:04   #36
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synonymer

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Synonymer har aldri vært et tema i norsk-faget mens jeg gikk på vgs. Utover det har jeg lite personlig erfaring med å mangle kunnskaper i akkurat norsk (bortsett fra at jeg har veldig gode karakterer på eksamen og først lærte ordklassene da jeg ble høyskolestudent), men jeg vet veldig godt at det er helt problemfritt å få gode karakterer i matematikk selv om man mangler det jeg anser for å være elementær kunnskap, f.eks. kunne gangetabellen, vite hvordan man setter opp et regnestykke for å trekke 24 fra 367 osv. (Årsaken til dette er selvsagt at kalkulator alltid er i bruk slik at man ikke trenger slik kunnskap) og jeg vil derfor hevde at en student som har 6 i matematikk til tross for store huller i elementærkunnskapen på ingen måte er bedre egnet til å være matematikklærer enn en student med 3 i matematikk som har elementærkunnskapen på plass. Og siden karakterern fra vgs på ingen måte gjenspeiler nivået av elementærkunnskap, blir det poengløst å ha det som opptakskriterie. Forøvrig må høyskoler og universiteter legge nivået høyere, jeg blir skremt når jeg oppdager at min medstudent etter 60 studiepoeng i matematikk (rettet mot 5. - 10. trinn) ikke klarer å regne ut hvor mange prosent 534 er av 2689 (reellt eksempel fra forrige uke).

Ok, jeg husker ikke når i undervisningsløpet jeg lærte om synonymer, mulig det var på ungdomsskolen? Jeg har alltid vært god i norsk og sikkert tatt mye som selvfølgeligheter, selv om akkurat norsk teori ikke nødvendigvis var noen høydare

Matteeksempelet ditt er helt, helt hårreisende! Å ikke vite hvordan man regner ut % av noe, uten kalkulator er skikkelig drøyt i min bok. Jeg er tydeligvis gammel, for no way at noen kunne gå ut med 6 i matematikk fra VGS (2 og 3 MA eller hva det het) uten å kunne regne da jeg var ung (!). Grunnleggende, med penn og papir.

Og så er jeg ikke helt sikker på at jeg er enig i at det er sannsynlig at en med karakteren 3 har større grunnleggende kunnskap enn en med 6.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat