Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Ja, veldig. Hos oss er det ingen kollektivfelt, så de må stå i køen som oss andre, men det er typisk teslaer som sniker i køen, ligger i støtfangeren, bråakselererer ut av kryss osv. Slik som Cayenne-eierne før. De sier meg at bilen er kjøpt for motorkraft, ikke miljøprofil, av mange.
Vi har Tesla, og jeg kan vel si at den ikke kom i hus ut fra ren miljøprofil, men heller ikke ut fra motorkraften. Mannen min er kronisk bilgal, og Tesla var en bil som tiltalte han veldig, derfor ble det en slik.
Jeg kjører også bilen endel, og jeg elsker den!!
Vi har hatt den siden sist desember, og jeg har ennå ikke kjørt den i kollektivfelt. Der går grensen for meg personlig. Min tid er ikke mer verdt enn andres.
At den er brå ut fra kryss, det er den. Og det er ikke nødvendigvis fordi at sjåføren er et råskinn. Forskjellen på en Tesla og andre biler er at den reagerer umiddelbart på gassen. Det er jo ikke gir på den, så det er ingenting der som hindrer den.
Jeg er i grunn mektig lei all den negative omtalen Tesla og dens eiere får. Hvorfor er det slik? Er det så riv ruskende galt at en el-bil er kjapp, fin og stor?
Jeg sa innledningsvis at miljø ikke var vårt hovedfokus da vi kjøpte bilen, men det er litt feil. Vi hadde snakket om el-bil lenge pga det miljømessige hensynet, men det var ingen på markedet som fylte våre krav til en bil. Vi vil ha en bil som kan frakte oss til hytta, til Oslo, til mine foreldre nordpå, etc, og da uten å måtte stoppe ofte og lenge for å lade. I tillegg vil vi ha en bil som faktisk kan ta en familie på 4 med full oppakkning. Det er det ingen andre el-biler som kan.
Derfor ble Tesla løsningen for oss. En bil som fyller alle krav for oss, er miljømessig bra, som gir en bilgal mann glede, og til en grei pris.
Jeg lar meg provosere når jeg leser om el-biler i aviser og på nett generelt. Alt er vel og bra, helt til ordet Tesla nevnes. Da kommer alle de negative kommentarene og folk setter piggene ut. Hvorfor? Har man en Leaf, så er man flink og tenker miljø, men har man en Tesla så er man en snylter, et råskinn, og jeg vet ikke hva... Forklar det for meg den som kan.
Miljømessig så er el-biler bra, og jeg tror det er fremtiden. Jeg skal ikke begi meg ut på det miljømessige ved produksjon, men tenk bare lokalt. Jo flere el-biler, jo bedre lokalmiljø. Det kan man ikke snakke bort. Og det er faktisk noe jeg har i tankene, når jeg skal ut å kjøre og kan velge mellom en el-bil og en dieselbil. Hvorfor skal jeg stå i kø i byen og forpeste byen med dieseleksos, når jeg faktisk kan kjøre en bil med null utslipp? For meg er det valget enkelt.
Jeg synes det er trist at debatten rundt el-biler er så ødelagt pga Teslaens rykte. Hvorfor kan ikke folk bare se det faktum at Tesla er en el-bil på lik linje med alle andre el-biler, og at dette faktisk er noe som bidrar godt til miljøet?
Det er egentlig ganske så meningsløst at man må forsvare hvorfor man har en Tesla, men sånn har det dessverre blitt, på en eller annen merkelig måte...
And how I got to where I am
|