Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-14, 13:37   #15
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tandoorikylling

Jeg bruker denne oppskriften, og har vel omtrent aldri fått så mye skryt for en matrett noen sinne:

Til fire porsjoner bruker jeg ca. 600 gram kyllingfilet som skjæres i biter.

Marinade:

Ca. en dl matolje (jeg bruker solsikkeolje)
To toppede spiseskjeer med tandoori masala-krydder

Dette blandes godt sammen i en bolle. Tilsett de oppskjærte kyllingfiletene og vend de godt inn i blandingen. La så dette stå tildekket i kjøleskapet i minst en halvtime, men gjerne lenger.

Saus:

En løk, hakket
4 fedd hvitløk, presset eller finhakket
1 ss matolje
3/4 boks finhakkede tomater
1 boks Crème Fraîche
1-2 ss tandoori masala-krydder
Malt ingefær (1/2-1 ts)
Malt koriander (1 ts)
Malt spisskummin (1 ts)

La løken og hvitløken frese seg blank i varm olje i en kasserolle. Tilsett så krydderene, og la dette surre med i noen sekunder før du heller over tomatene og lar disse koke inn noe, ca. 4-5 min. Bland så inn creme fraiche, og kok opp. Ta kasserollen av plata, og kjør sausen glatt med stavmikser, til alt av biter er borte.

Kyllingfileten stekes så i middels varm panne til den er gjennomstekt, og blandes inn i den ferdig stavmiksede sausen. Smak til sausen med evt mer krydder. Serveres med ris.