Sv: Barn som baker
Grunnoppskrift:
2 egg
125 g sukker
125 mykt smør
125 hvetemel
1 ts bakepulver
Jeg har blandet ingrediensene på alle mulige måter; eggedosis + det tørre. Smuldre smør, mel og sukker og ha oppi piskede egg. Eller bare hive alt i en bolle og blande for hånd eller med mikser. Spiller ingen rolle, blir bra uansett.
Denne porsjonen passer til en ganske liten form, til en liten langpanne og stor rundform bruker jeg dobbel porsjon og til vanlig langpanne tripler jeg oppskriften.
Oppi en porsjon av deigen kan du ha en tredjedel pose frosne bær (skogsbær, blåbær, bringebær), en neve sjokoladelinser, 2 skrelte epler i skiver med sukker og kanel, skrelt pære i skiver, halve små plommer, pekannøtter og lønnesirup, rabarbra, osv. Bare fantasien setter grenser!
Kaken stekes i 25 - 35 minutter på 175 C. Pass på og stikk en pinne i midten for å sjekke etter 25 minutter.
Den opprinnelige kaken hadde skrelte epler, 25 (!) hakkede mandler, sukker og kanel. Den mest populære varianten her i huset er med blåbær. Vi serverer med is, krem eller vaniljekesam.