Sv: Lar kroppshåret gro
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Poenget mitt er at mange damer sier at de bærer hijaben av egen fri vilje. Akkurat som folk i denne tråden sier at de barberer seg av egen fri vilje. Men at det som styrer vår frie vilje er kulturelt betinget.
Det er også mange som ikke bærer hijaben sin frivillig, men det er selvfølgelig en helt annen diskusjon.
For noen kvinner er det nok frivillig å bære hijab i langt større grad enn det er for kvinner å barbere leggene. Feks for barnevakten vår, som var den eneste som brukte hijab av fire søstre, i en familie hvor de kun feiret id og tok fasten litt som det passet. Der hadde hun valgt å bruke hijab (men det er jo mulig presset kom fra folk utenfor familien).
Og jeg skal slutte å krangle for jeg ser jo at jeg spikker fliser når mitt poeng er at hijab er et religiøst plagg for de fleste som bruker det og at presset er noe annet og mer enn et kulturelt press.
Jeg er altså helt enig i at det å barbere seg og er en kulturell greie vi sosialiseres inn i. Og at ubehaget jeg føler når jeg ser at bikinilinjen ikke er tatt skyldes at jeg vet at samfunnet synes det er ulekkert og at det er derfor jeg også synes det.