Sv: Jojo Moyes: Me Before You / Et helt halvt år
Jeg er ikke anti-norsk, men jeg orker ikke Ragde, Lindell eller andre norske bestselgere som alle sier jeg MÅ lese. :trassig:
Jeg leste en del chick-lit før, men etter å ha blafret meg gjennom Marian Keyes fra A-Å, så ble jeg lei, og det var Shopaholic-bøkene som sørget for at jeg var ferdig med sjangeren for en stund. En halv bok og jeg trodde jeg skulle daue.
Jeg leser mest fantasy og det er en sjanger som mange voksne ser ned på. Ringenes herre, Game of Thrones, Percy Jackson og Harry Potter, topp! Og nei, er den originalt på engelsk, så leser jeg den ikke på norsk. Litt fordi jeg bare leser på Kindle, litt fordi jeg ikke er så begeistret for alle oversettelser. (Harry Potter og Percy Jackson har jeg lest høyt for eldste og de er godt oversatt, men Harry Potter preges av at det virket som om dette var barnebøker i starten, mens de blir mørkere og mørkere og mer ekstensielle, og da blir det litt kårni med de litt tøysete personnavnene, feks).
Fantasy har ofte mange historiske og religiøse/mytiske nyanser, paralleller og referanser, jeg liker det. Det gir klangbunn.
Ellers leser jeg nesten bare hagebøker, historie og kokebøker.