Sv: Lærerstreik!
Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.
Men sånn er det jo, livet er ikke "rettferdig". Det blir jo litt absurd å diskutere hvordan de enkelte arbeidsplasser må tilrettelegge seg for at man skal kunne tilby brukerene best mulig service. Og det er jo det som i bunn og grunn er diskusjonen! Og jeg fatter ikke og begriper hva som er problemet med at lærere avspaserer noen uker om sommeren. Ønsker vi at ungene skal ha 3 uker sommerferie? Skal ungene ha 5 uker ferie ila året - er det det vi ønsker? Hvilken tjeneste ønsker vi å tilby våre unger?
Jeg sier jo ikke at jeg synes det skal være annerledes, jeg har også den samme friheten og hadde blitt veldig mye mindre produktiv hvis de tok den fra meg. Men det blir en kommunikasjonssvikt når lærere holder fast på at de kun for avspasere om sommeren og de i andre arbeidsplassers terminologi står ganske så fritt til å avspasere strøtimer gjennom uka. Det er ikke mange arbeidsplasser som kan avspasere som de vil hele dager og uker, de som har frihet har det stort sett på nivå med lærere.
Jeg tror også at arbeidsgiver taper innsats på å stramme til her, jeg vet i hvertfall for min egen del at samvittigheten min er en strammere pisk enn noen leder kan være. Det er samvittigheten min som får meg til å forberede foredrag på kveldstid fordi jeg ble pålagt andre arbeidsoppgaver på dagtid. Ingen leder hadde greid å kommandere meg til noe sånt. Det tror jeg gjelder lærere også og jeg skjønner ikke helt hvorfor arbeidsgiversiden ønsker seg dette.