Tråd: Lærerstreik!
Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-14, 21:40   #81
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.640
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi er ikke fornøyd vi heller, men akkurat det med suboptimale arbeidsforhold er faktisk ganske vanlig.

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din, Katta. Hvis du mener at den foreslåtte avtalen er suboptimal, hvorfor i alle dager skal den være en bedre løsning enn den som allerede eksisterer, og som mange (de fleste) lærere mener er bedre? Jeg synes variasjoner over temaet «Jamen, vi har det enda verre!» er temmelig uinteressante argumenter.

Den mest alvorlige konsekvensen ved den foreslåtte avtalen er, etter min mening, at lærerne mister muligheten til å tilpasse tilstedeværelse og innlagte arbeidstimer til hvordan arbeidsmengden varierer gjennom skoleåret. Det vil sannsynligvis innebære en (fullt forståelig) motstand blant lærerne til å strekke seg ekstra i høypressperioder, fordi de er blitt fratatt tidskompensasjonen i andre enden. Det vil gi dårligere undervisningskvalitet, dårligere vurderingskvalitet, og - til sist - dårligere læringsutbytte for elevene.

Veldig mange yrker har høypressperioder, og det er i alles interesse at arbeidstakerne legger igjen flest arbeidstimer i disse periodene og tilsvarende mindre i roligere perioder. Det mener KS at ikke lærerne skal gjøre. De har tidligere sågar signalisert at de ønsker at lærerne legger igjen like mange arbeidstimer i perioder hvor ikke elevene er på skolen. Forstå det den som kan.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå