Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-14, 16:01   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det var en interessant link Fløyel. Men jeg finner ikke at de skriver noe om hvilke bunader som hører til hvor, så da er man jo like langt? Eller kanskje det er meg som leser dårlig.

Jeg fant min bunad (Fana) i listen over drakter de hadde som "ubrutt tradisjon". Men det er jo en annen inndeling igjen enn den de har i oversikten.

Du må vel sikkert gå inn og lese historien bak drakta di for å finne det ut, og sammenligne med beskrivelsen Fløyel siterer.

Jeg vet at den typen stakk jeg har var i bruk helt fram til den ble tatt opp som bunad (Rondastakk fra Gudbrandsdalen). Altså at den er i kategori 1.

Jeg har forresten en bunad i kategori 4 (blå Nordlandsbunad) også, når jeg tenker meg om. Det hadde jeg nesten glemt, det er årevis siden jeg har brukt den. Jeg liker passformen og utseendet på Rondastakken bedre.

(Bortskjemt datter av bunadsyerske.)