Sv: «Samfunnet forventer det perfekte, og at vi fjerner barn som er annerledes»
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Jeg tror skjevheten kan bli ganske stor her også.
Det er kvinnens valg og kvinner ønsker jenter her til lands. Søte små dukkejenter som de kan shoppe fine søte klær til.
Gutter er jo så plagsomme, bråker mer, har større sannsynlighet for ADHD og lignende og man kan ikke identifisere seg med dem slik man kan med ei lita tulle.
Litt overdrevent, men jeg tror ikke vi er så likestilte og rasjonelt styrt at ikke det vil bli skjevfordeling her også.
Det er litt underlig å tenke på at da spørsmålet om seleksjon og downs ble diskutert på NM for 10 år siden mente folk at det ikke ville bli en økning i aborter på bakgrunn av downs ved å vite. Det ville bare hjelpe folk å være med forberedt.
Trodde det de? Det er jo helt naivt å tenke. Det er vel ikke noe grunn til å tenke noe annet enn at om 10 år videre så blir det knapt født noen med Downs.
Gutter: tjo, det kan være at kvinner velger en jente først. Men jeg tror at det blir omtrent 50-50, at man vil ha "begge deler". Uansett, jeg tror ikke det hadde gitt noen store samfunnskonsekvenser. Men om det hadde blitt flere jenter enn gutter, så hadde det kanskje vært bra for samfunnet det.