Sv: Spinnoff: dyre klassearrangement
Opprinnelig lagt inn av banana, her.
Men det kan da være tusen andre grunner en økonomi til at man ikke drar? Jeg takket rett før jul nei til et tilsvarende opplegg på vegne av mine barn fordi vi ikke ville prioritere det fordi det gikk ut over andre ting som ikke har med økonomi å gjøre. Barna ville selvsagt dra - barn vil alltid mye mer enn det man i praksis kan - men om de blir litt skuffet er ikke det verdens undergang. Mine barn er skuffet fordi de får færre ting enn de fleste de kan sammenligne seg med. Hos oss er det et verdi-/forbruksvalg, ikke et økonomispørsmål. Ja de er skuffet, ja de føler seg litt annerledes, nei, de får ikke traumer av det.
Vi prøver - som dere - å leve miljøvennlig, noe som barna våre får merke i forhold til en del ting som vi dropper/velger bort. De har f.eks. vært på én flytur de siste seks år (i 2013). Men det å velge bort "eksotiske" reiser, opplevelser, gode klær og forskjellig utstyr osv. osv. fordi man ikke har råd blir noe helt annet. Flere med dårlig råd over tid har dessuten bakenforliggende grunner til den dårlige økonomien f.eks. kronisk sykdom, som gjør det vanskelig å kompensere for det man ikke har råd til. Vi gir barna andre typer og mer miljøvennlige opplevelser som f.eks. telturer/fjellturer som faktisk krever tid, overskudd og til en viss grad utstyr som koster penger (skikkelige klær, telt, sovepose, liggeunderlag, sekker osv), som en forelder med dårlig økonomi kanskje ikke kan få til. Våre barn er med på aktiviteter som ski, orientering og fotball som slettes ikke er gratis. Vi kan stikke på kino eller teater når vi har lyst.
At jeg hadde dårlig råd som student eller velger bort mye av miljøgrunner gir meg ingen følelse av hvordan det er å være forelder med dårlig råd over lengre tid. Det er en helt annen greie.
Når det er sagt, mener jeg alle bør føle et ansvar for å ikke være med på utstyrsjaget i forhold til barn og ungdom. Vi klarer det ikke alltid. Vi sendte f.eks. ungene på skidag på skolen med bra klær og utstyr (en del arvet, men det synes jo ikke). Det er mer enn type mobiltelefon som bidrar til dette.