Sv: Skolestart for 5-åringer?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Og den der beskrivelsen av førskolen som Joy Stark kom med høres ut som kollektiv omsorgssvikt i mine ører. Noe så grusomt.
Jeg syns også det hørtes helt forferdelig ut, men det er jo sånn det er mange steder. Man skal ikke så mange år tilbake her heller før barn ble behandlet på lignende måte. Ses, men ikke høres er låta blant mange i den eldre garde fortsatt.
Jeg har to veldig forskjellige barn og er imot tidligere skolestart selv om min eldste var klar i evigheter før hun begynte. Hun var interessert i bokstaver og tall og egentlig det meste fra hun var 3,5 og likte best stille aktiviteter. Minstejenta er også ekstremt lærevillig og interessert i alt mellom himmel og jord, men hun har lopper i blodet og elsker å leke også. Uansett så tenker jeg at når vi lever i et samfunn så må vi tilpasse oss samfunnet og ikke omvendt, så derfor tar jeg ikke mine egne barn med i betraktningen når jeg vurderer hva jeg mener om at alle norske barn eventuelt skal begynne på skolen allerede det året de fyller fem.
Jeg mener den ordningen vi har nå med barnehage frem til 6 år er den som er best for barna. Så kunne man ønsket seg mer skolelæring i barnehagen, mer fysisk aktivitet i 1. klasse, flere lærere i småtrinnet og en masse andre ting, men sånn dagens situasjon er så syns jeg 4,5 -5-åringer er for små til å avkreves den selvstendighet skolen en gang krever. Jeg syns det er fint hvis lærerne har som sitt hovedfelt å undervise i fagene samt jobber med barnas sosiale utvikling og ikke primært jobber med å hjelpe småbarn med påkledning, tissing, matboksåpning, klesleting og alle sånne ting som barna blir bedre til jo eldre de blir. Jeg syns også at det er en fin overgang i dag og at det siste året i barnehagen gjør en masse med modningsnivået, at de jobber bevisst med selvstendighet og legger til rette for at overgangen til skolehverdagen skal bli mykere, og ikke minst at det fokuseres på sosiale koder og jevnaldrendesosialisering. Å være skoleelev handler om enormt mye mer enn å lære å lese og regne.
|