Sv: Lavkarboprodukter
Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.
Lavkarbo i form av å tyte fjeset fullt av baconcrisp og lavkarbobrownies har jeg ikke noe til overs for. Jeg liker ikke betegnelsen lavkarbo i det hele tatt, jeg synes den gir masse dårlige assosiasjoner særlig etter en del dustete artikler i VG.
Bacon kommer seg ikke inn i blodårene, Harriet. Det er helt typisk å se på lavkarbo som egg og bacon, men det kan like gjerne være olivenolje, fet fisk og nøtter. Lavkarbo sier ikke annet enn at det skal være lavt innhold av karbohydrater, det finnes både sunne og usunne matvarer som oppfyller kriteriet. Og det finnes både animalske og vegetabilske. Proteinbehovet hos mennesker er uansett konstant, man spiser mer eller mindre karbohydrater eller mer eller mindre fett. Spiser man for mye protein så kan man få problemer med nyrene, lavkarbo går ikke ut på å erstatte karbohydrater med proteiner så nå er du litt ute på viddene.
Enig. Jeg orker egentlig ikke ta disse "bacon og egg" definisjonene så alvorlig lenger.
Jeg definerer mitt kosthold som lavkarbo og spiser hverken rødt kjøtt eller feite meieriprodukter. Når det gjelder lavkarbo "ferdigprodukter" så ser jeg personlig overhode ikke noe behov for det og lurer på hva slags produkter det skulle være?