Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-13, 10:18   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: lavkarbo produkter

Mange blir kvitt både kilo og helseplager når de spiser lavkarbo, og jeg tror det kommer vel så mye av hva de ikke spiser som hva de spiser. Lavkarbo medfører at man automatisk eliminerer mye prosessert mat fra kostholdet (fordi slik mat er karbohydratrik). Da står man igjen med hele matvarer som er mer næringsrike og sunne. Synd hvis man skulle erstatte de prosesserte matvarene med tilsvarende prosesserte bare i lavkarboversjon. Da tror jeg man kan miste noe av helsegevinsten.

En annen ting er at jeg ikke ser behovet helt. Yoghurt naturell finnes i butikken allerede. På polet får du viner med lavt sukkerinnhold, det er bare å spørre. Butikken er full av mat som er naturlig lavkarbo (kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, grønnsaker m.m.) så hvilke spesielt tillagede lavkarboprodukter er det man trenger, egentlig? Er det erstatningsprodukter for typisk karbohydratrik mat da, som kjeks, kaker, pasta, loff og sånt? Da er vi jo inne på prosessert mat av tvilsom sunnhetsgrad, frykter jeg. Er det slike typer produkter han tilbyr? De frosne rettene du snakker om, er det sånn type Fjordlands? Ferdige middagsretter? Kjekt å finne lavkarboversjon så man slipper å lese innholdsfortegnelsen selvfølgelig, men er det virkelig så stor etterspørsel etter sånt?

Nå hørtes jeg sikkert veldig negativ ut. Skeptiker. Jeg tenker også litt på at noen matvarer plutselig selges til høyere pris bare fordi de har fått logo med "lavkarbo" på emballasjen. Også er det egentlig bare helt alminnelig mat som er naturlig lavt i karbohydrater og som man trygt kan kjøpe hvor som helst og uten lavkarbo logo på.

Svar med sitat