Sv: Med dietter i familien?
Vi har hatt ulike allergier på ulike barn tidligere og da har vi tilpasset maten slik at alle kan spise noe. Da et barn ikke tålte fisk så spiste vi andre fisk og han fikk noe han tålte.
Da noe måtte være fritt for melkeprotein så lagde vi det aller meste på havremelk, men grøten fikk han egen av. Vi andre spiste laktoseredusert/laktosefritt.
Nå spiser alle laktoseredusert/fritt i det aller meste selv om et par stk fint tåler vanlig melk. Alle bruker blå soft, men et par stk drikker vanlig melk til drikke.
For de som er sære prøver vi å lage noe som de også kan spise. Jeg syns det er viktig at alle får noe de kan spise og vet selv hvor fælt det var å bli tvunget til å spise noe jeg ikke likte.
Slanking tas kun hensyn til med at den som slanker seg får velge hvor mye h*n spiser av det jeg serverer.
Opprinnelig lagt inn av Ru, her.
Ungene spiser yoghurt og drikker melk nok til at det ikke gjør noe om det er laktosefri middag.
Det gjør da ikke noe at alt er laktosefritt heller. Det er kun laktosen som er forskjellen på laktosefritt og vanlig, ikke næringsstoffer.