Sv: Ransbølgen i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Så du syns ikke statistikken er nøytrale fakta? Du mener det er en eller annet politisk farge som står bak innleggene om at vi faktisk ikke snakker om en bølge? Det var da en smule konspirasjonsteoretisk.
Ke? Nå ramlet jeg av lasset her? Har jeg sådd tvil om antall ran som er begått eller på andre måter gitt uttrykk av at jeg mener at man snakker om en bølge? Du leser meg vrangt nå. Jeg sier ikke at de som snakker om en bølge har rett og de som sier det ikke er en tar feil. Jeg sier at det ikke er det man burde skrive kronikker om. Det ene er å hause opp et problem, all den tid statistikken som du sier viser at det ikke er en bølge. Men jeg irriterer meg også over "det er ikke en bølge"-kronikken, fordi - bølge eller ei - problemet er stort nok til at man må gjøre noe med det (og nei. Jeg verken påstår, mener eller tror at man sitter passivt og ser på uten å gjøre noe).
Jeg synes bare at det er uinteressant at det ikke er noen bølge (og selgfølgelig også at media i utgangspunktet fremstilte det slik).
At vi nå over lengre tid har hatt flere ran i Oslo enn vi kan leve med uten å ta grep hadde holdt i lange baner.
Dette er IKKE noe partsinnlegg i noen som helst politisk farge, jeg er nøyaktig like kritisk til de jeg føler hauser opp og sprer frykt som til de jeg føler forsøker å snakke bort problemet.
Jeg forsuret livet mitt med å lese kommentarfeltet her en dag og fikk utrolig mange fordommer bekreftet. Både mht de som tipper over i brunt, men dessverre også til de nyttige idiotene på motsatt side, som bagatelliserer og unnskylder på andre siden. For meg er det lettere å sympatiserte med de nyttige idiotene, likevel, for jeg har overhode null symptati med brunt tankesett. Men likevel så blir jeg mektig irritert over hvor lite konstruktivt det er å benekte absolutt alt og unnskylde alt og omtrent uttale ar hvite mennesker har en arvesynd som gjør at uansett hva som skjer så kan vi ikke klage, fordi det Den Hvite Mann har gjort er så endelig mye verre.
Og så sluttet jeg å lese og konkluderte med at det stort sett er ytterpunktene på begge sider som gidder å delta i sånne diskusjoner, og det gjør meg deprimert på menneskehetens vegne å lese kommentarfeltet.
Ja, og så må jeg si at jeg nå snakket om kommentarer jeg leste på EN avisartikkel, og at jeg IKKE snakket generelt om høyre- vs venstresiden i politisk debatt i det avsnittet over her.