Vis enkelt innlegg
Gammel 24-11-13, 20:39   #2
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tipsing på restaurant

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg var litt redd 50 kr på en så stor regning ville feiloppfattes totalt, slik som når man tipser fem cent på trass i England.

Nja, det kommer litt an på hvordan du oppfører deg også. Om du er hyggelig oppfattes lite tips (og det er 50,- i en sånn sammenheng som dette) som at du er gnien, om du virker sur oppfattes det som at du er missfornøyd. Om man gir null er det egentlig greiere, med mindre man er eller har grunn til å være missfornøyd.

Erfaring fra min tid som kelner er at damene tipser lite eller ingenting, mens mennene tipser mer rundthåndet. Selv om det alltid er unntak som bekrefter regelen. Selv tipser jeg som regel litt, også f.eks på kaffe. Runder gjerne opp til en hel tier på småbeløp, hele hundre/femti på billigere restauranter. Om beløpet f.eks er 679,- og jeg var fornøyd ville jeg rundet opp til 750,- mens jeg ville rundet opp til 700,- om noe hadde skurret og og 690,- om jeg ville demonstrere at jeg var skikkelig missfornøyd. På dyrere restauranter plukker jeg et rundt beløp som gir mellom 100,- og 200,- i tips. Det skal noe veldig veldig spesielt til for at jeg skal tipse over 200,-.

Jeg har et veldig lite prinsipielt forhold til tips merker jeg. De fleste kelnere er jo uansett deltidsansatte studenter som risikerer jobben om de blir vanskelige i lønnsforhandlinger, så når tips-systemet nå en gang er etablert spiller jeg rett og slett med på lag. Om det var noe sted man skulle droppe tips av prinsipp var det kanskje de dyreste restaurantene der det er fulltidsansatte med utdannelse for jobben.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat