Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-13, 16:00   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Vi bruker soyamelk, ofte den med vaniljesmak. Syns det blir like bra som med vanlig melk.
Som smør bruker vi blå soft.
Det jeg lurer på er hva dere bruker som erstatning for fløte, rømme og youghurt.

Soyamelk ja, vi bruker bare det, jeg synes ris- og havremelk er nasty. Tynt som vann og smaker ikke noe godt. Men det er jo en smakssak, dog er det nok mye bedre med soyamelk i bakst. Jeg synes også sauser, grøt osv blir bedre med soyamelk enn disse tynne vann-melkene.

Vi bruker soyayoghurt fra Alpro, den smaker omtrent som vanlig yoghurt og finnes i firepakninger i forskjellige smaker. Selges på Meny, Ica osv, har også sett den på Rema. Naturellvarianten selges i 0,5 liters-beger og smaker omtrent identisk med vanlig yoghurt naturell. Jeg lager ofte dressinger, spesielt tzatziki med den, og det er ikke lett (om mulig?) å kjenne forskjell på denne og tzatziki på kumelkyoghurt altså.

Bruker havre- eller soyafløte også, til visping bruker jeg Alpro sin soyafløte, den til visping. Den er knallgod faktisk, blir tykk og kremete som vanlig kremfløte, men mye finere og hvitere i fargen. Bruker også havrefløte (Visp fra Oatly) i ny og ne, den er billigere og smaker ganske bra den og, spesielt om den skal blandes med noe. Laget sjokolademousse med den i helgen og det ble dritbra.

Det finnes soyarømme men jeg liker den ikke naturell. Den heter Sour Supreme (Tofutti) og selges i de fleste velassorterte matvarebutikker. Koster ca. 40 kr for et lite beger, så billig er den ikke. Jeg liker den godt blandet med hvitløk osv, men bruker som regel yoghurt naturellen pga. prisen og fordi jeg liker den best.

Bruker masse ost og. Uten melk! Kjøper på helsekosten her eller bestiller på nett. Bestiller "skivet Norvegia" (heter egentlig Jeezini) som smaker ganske så bra på www.veganlife.se, og kjøper Cheezly pepperjack-ost (har mozzarella osv også, men Pepperjack slår alt ned i støvlene, er dødsgod smeltet på pizza og!) på Sunkost i Stavanger. De bestiller den fra Kinsarvik, så omdu bor i Bergen eller Oslo får du lett tak i den.

Nå sitter jeg og koser meg med kjeks med melkefri blåmuggost på. Herregud så godt! Min mor kjøpte den i London, den er av dette merket (Blue style) og smaker akkurat slik jeg husker blåmuggost smakte. Nydelig!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 28-10-13 kl 16:18.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat