Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-07, 21:37   #10
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen med erfaring fra oppussing av gamle hus?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Lurt å legge om elektrisk anlegg hvis alt er 40 år gammelt, og det kan lønne seg å oppgradere fra 2-fase til 3-fase-strøm. Bytte sikringsskapet til nytt med automatsikringer.

Man trenger jo ikke oppgradere til trefase dersom man ikke har bruk for det, dvs at du har en maskin (vedkløyver, luftkomprsessor osv) som trenger trefase. Ellers går jo kapasiteten på hovedinntakssikringene (ampere) ikke på to eller trefase, selv om det er vanligere med trefase på nye hus. Men å bytte innholdet i sikringsskapet til automatsikringer er en fordel.

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

10.000 pr soverom hørtes også stivt ut, men kommer vel an på om man kan gjøre noe selv. Gipsplater, maling, parkett og sånt kommer på under det i alle fall.

Den prisen er tatt i betraktning at absolutt alt skal skiftes fornyes, alle lister og vegger, tak og gulv. Velger man parkett med pris opp mot 300 per kvm blir det fort penger. Men her kan man velge rimeligt å få det for mye mindre. Men en totalrenovering koster.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg har ikke så mye å bidra med, men tenkte nå å nevne at vi hadde rørlegger på besøk for to uker siden. Da snakket vi om å bytte varmtvannsbereder. Han anslo prisen til å ligge på mellom 5.000 og 10.000 kr, alt etter hvor mange liter vi ønsket. Det var ikke så dyrt som vi trodde.

Men er det bare for varmtvannstanken det ? Eller arbeidet i tillegg? For totalrenovering av bad, må man skifte alle rør i tilegg, det koster fort litt. Hvor mye har jeg ingen aning om. Vi totalrenoverte badet + utvidet litt, det kom på over 200 tusen, men vi sparte ikke akkurat på pengene da (og det er ganske stort). Men ønsker man bare å gjøre det "brukendes" intill man skal lage nytt, hadde jeg benyttet våtromsplater og flis på gulvet. Da kan man nok komme seg under 50000 dersom man gjør mye av arbeidet selv.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Et så lite bad vil jo ikke koste all verden om dere gjør det selv.

KJøkken vil dere glatt få for 50 000 hos Ikea iallefall.

Jeg har villet brukt litt penger på skikkelig og behagelig gulv, og det koster jo litt da...

Enig, skikkelig gulv er viktig, men selvfølgelig må dere jo ikke gjøre alt med en gang, det er jo mulig å ta ting etterhvert.
Og kjøkken fra Ikea er jo både fint og rimelig.