Sv: FPs partibarometer
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Tja, jeg tenker at vi nå først får en kortsiktig smell der spesielt entreprenører og håndverere rammes hardt, fort og vondt. På sikt er absolutt storbyene vekstområder, altså. Akkurat dette er kortsiktig.
Med oljeinntektene skjer det ting på både kort og lang sikt. Vi ser stadig at det produseres mindre på sokkelen enn forventet, fordi det er en forsinket brønn der, en forsinket utbygging der.
At gassen er jokeren syns jeg det er et merkverdig lite fokus på. Litt pga. Sverdrup-funnet, tenker jeg. Men det er merkverdig at en av Norges aller, aller viktigste eksportinntekter har et marked som holder på å gå helt i hundene, men det eneste alle maser om er oljeprisen. (Tidligere har disse to vært koblet, man har solgt gass på oljelinkede kontrakter. Det har derfor vært vanlig å vise forecasts for olje og gass samlet, der man bare har "oversatt" gass til oljeekvivalenter. Men dette er på rask vei ut).
Så lenge Norge har de inntektene vi har til det offentlige, og de utfordringene det offentlige har på en del områder, så er nødvendigvis ikke entreprenører og håndverkere de som har den største utfordringen. Her vil det offentlige relativt lett kunne påvirke markedet gjennom å gjøre investeringer i nybygg og vedlikehold. I dagens situasjon skal man imidlertid også konkurrere med utenlandske aktører. Men vi har også bransjer som drar god nytte av innpasset i markedet EU/EØS gir.