Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-13, 11:44   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere med instrumentspillende barn - kjøper dere eget instrument?

Frøkna spiller i korps og leier p.t. instrumentet igjennom kulturskolen, dette er inkl i avgiften vi betaler hvert år.

Ett horn som hun spiller på koster fra 30.000,- - 60.000,- og tuba kr 70.000,-, denne kostnaden har vi ikke tatt enda. Vi betaler ingenting for dette i dag, hverken reparasjoner eller nøyere vedlikehold, vi pusser hornet, oljer ventiler og går igjennom det med jevne mellomrom (dvs. til julekonsert, større mesterskap og 17. mai).

Den dagen hun evt. ønsker å begynne på en musikklinje, slutte i korps og likevel ønsker å fortsette og spille kommer vi til å vurdere innkjøp av instrument. Men så lenge hun får lånt dette gratis, ser vi ikke helt nødvendigheten ved å kjøpe eget.

Det som har skjedd med hennes horn er at hun har byttet flere ganger, for det er visstnok forskjellig klang i hornene (don't ask me! "det bare er sånn") og det hornet hun har nå har en fantastisk bra klang (ok, jeg hører ikke forskjell). Men jeg ser jo rundt om på ulike konserter og stevner at det er store kvalitetsforskjeller/slitasje på de ulike messinginstrumentene. Det er viktig for spillegleden at det instrumentet de får utdelt er av skikkelig kvalitet, har en bra klang/lyd og ikke må skrus på hver bidige gang det skal opp av kassen.

Jeg har hørt mange kjøpe/få instrument til konfirmasjon og når de begynner på musikklinjer, så jeg tenker at vi også er der. Men hun får neppe både tuba og horn... Men jeg ser helt klart gleden av å kunne eie sitt eget instrument!