Sv: Når ting fungerer fint i verdas rikaste land
Jeg tror det alltid vil være slik at vi og på en måte er det bra siden det alltid er rom for forbedringer. Når det er sagt så er det greit å faktisk få frem hvor stor andel som faktisk fungerer. Om eldre som får godt stell, om søknader som blir behandlet og om lærere som tilrettelegger. Jeg tror at om fokuset ikke hadde blitt så ensidig så hadde man kanskje møtt pleiere, saksbehandlere og lærere f.eks på en bedre måte. Det er veldig slitsomt også å ha jobb som er under konstant angrep. Der man jobber ræva av seg for ganske lite lønn og der man møter såpass mye motstand for å si det slik. Ikke minst fra media. Jeg blir mer og mer klar for å bytte jobb og jeg synes det er himmelvid forskjell på tidligere jobber og den jeg har nå i forhold til det å presentere seg og da si hva man jobber med. Alltid noen som har noen kommentarer, historier eller ev voldsom sympati. All den massive kritikken gjør at terskelen blir lavere for utskjelling og trusler. Det blir liksom helt legitimt. Senest på fredag måtte vi tilkalle hjelp pga drapstrusler på kontoret og det gjør jo noe med en på sikt om det skjer mange nok ganger.
Da jeg studerte så jobbet jeg på sykehjem som assistent i ferier og slikt. Og når jeg ser oppslag om at gamle Olga ikke får dusjet mer enn en gang pr uke og må legge seg klokka halv ni så tenker jeg på alle de gangene vi lokket og overtalte til stell. Der vi prøvde å lage kveldsstunder som gjorde at noen ville sitte oppe lenger og slikt.Det var veldig mange av de gamle som slettes absolutt ikke ville i dusjen og de begynte å "mase" om legging før dagsrevyen.
Eller nå når jeg jobber i Nav hvor mange ganger jeg f.eks har gitt en type informasjon og det aldri blir fulgt opp og hvor sinte de blir med forklaringer som at de aldri har hørt om det. Selv om jeg vet har sagt det mange mange ganger. Hvor mange ganger i løpet av en uke jeg forbereder meg på møter til brukere som ikke dukker opp. Og som slettes ikke følger opp noen ting som helst. Sånn er det nå en gang i denne bransjen, men man blir litt lei av så unyansert fremstilling.
|