Vis enkelt innlegg
Gammel 23-08-13, 11:12   #103
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å gå tomt for knær ...

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette er også et spørsmål om hva man skal forvente og hva som er lurt tenker jeg. Jeg er ikke ortoped og kan på ingen måte uttale meg om den aktuelle saken her, men jeg vet ikke om jeg synes at 6 uker er veldig lang ventetid for noe som ikke er farlig.

Esme, har dere noen ordning hvor MR fra dere prioriteres over fastleger? Det synes jeg man burde ha, for de som allerede er inne i et pasientforløp (for utenforstående er det et begrep vi bruker for standardiserte opplegg for ulike lidelser, det er et veldig godt virkemiddel for å få folk strømlinjeformet gjennom systemet og sikre god oppfølging) er det dumt med ventetid, men det ikke betyr like mye når man kommer utenfra.

Vi krangler endel med MR, men det er mest pga narkosetimer, jeg har inntrykk av at ventetiden på ordinær MR omtrent er ikkeeksisterende? Eller er vi prioritert hos oss?

Barn er helt klart prioritert. Og det er jo helt OK. Vi kan prioritere også, er det snakk om beintumorer får vi det på et par dager.

Men oftest er det jo ikke farlige ting, så vi prioriterer ut fra medisinske årsaker, og det er jo 30-60-åringer ikke enig i. De skal liksom alltid først i køen.

Og så får de fastlege til å bestille MR privat eller bare betaler selv og så får de svaret "Degenerativ ruptur i bakre mediale menisk, moderat beinmargsødem" og ikke vet fastlegen hva det betyr og ikke vet de selv hva det betyr og så skal de ha poliklinikktime for å få en ortoped til å fortelle dem at "Du er 40! Du begynner å få slitasjegikt. Gå ned i vekt og tren mer lårmuskulatur" noe som fastlegen kunne ha fortalt dem i utgangspunktet uten det MR-tullet. Eventuelt går til Aleris og får tilbud om artroskopi noe som bare er til å pisse i buksa for å holde varmen fordi det øker slitasjehastigheten.
[/rant]

Puh! Godt å få det ut! Det finnes klart problemstillinger hvor det er nyttig med MR og andre ting enn normale alderforandringer. Men herregud, vi druknes av sånt altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat